Den helt nye Subaru Forester
Den nye Forester tilbyr sportslige og personbil-lignende kjøreegenskaper, økt innvendig kvalitet, høyere sikkerhet, en klasse-ledende drivstofføkonomi, mer plass, lettere inn- og utstigning for barn og voksne, høyere tillatt tilhengervekt, samt et helt nytt "off-road"-system på Lineartronic-modellene (X-Mode) for klasseledende manøvrerbarhet på røffe veier og i terreng.
Den nye Forester (4de generasjon) har vokst i alle retninger og måler 460 centimeter i lengden. Den har en akselavstand på 264 cm, og har noe korte overheng. Sammen med en bakkeklaring på ikke mindre enn 22 centimeter og permanente firehjulsdrift, er dette spesifikasjoner som lover godt for fremkommeligheten.
De større dimensjonene på nye Forester er mest merkbart i kupéen. Det er rikelig med plass til fem voksne og med store vinduer og ca. 3 cm høyere sitteposisjon, bidrar dette til klasseledende sikt i alle retninger. Det er en ca. 6 cm lavere kardangtunnel bak samt at det er mer plass til føttene under forsetene, noe som gjør reisen behagelig selv for dem som sitter på midten bak.
Bagasjerommet rommer hele 505 liter, og nesten 1600 med baksetene nedfelt. Bagasjerommet blir da nesten flatt, og i tillegg har den nye Forester en lav lasteterskel. Bakseteryggen kan enkelt felles ned fra bagasjerommet med brytere på hver side. Fjernstyrt elektrisk bakluke er standard på PREMIUM og SPORT.
X-Mode gir kontroll
Nye Forester er utstyrt med et nyutviklet system fra Subaru; kalt X-Mode. X-Mode er standard i biler med Lineartronic automatgir, og utstyrsversjonene 2.0i CLASSIC, 2.0i PREMIUM og 2.0DIT SPORT.
Forester blir også den første modellen i Subaru-familien med et automatisk stabiliseringssystem for tilhengere. "Trailer Stability Control" bidrar til å redusere sleng ved tauing av en campingvogn eller tung tilhenger. Nye Forester har for øvrig en tillatt tilhengvekt på opptil 2000 kg, dette gjelder også modellene med 2,0 liters bensinmotor og Lineartronic automatgir.
Motoralternativene
For det norske markedet vil tre motoralternativer være tilgjengelig - alle med 2,0 liters sylindervolum, og selvfølgelig med SUBARU BOXER motorer i kombinasjon med Symmetrical AWD - permanent firehjulsdrift. Alle motorene i Forester har registerkjede som ikke krever utskifting, noe som resulterer i lavere servicekostnader.
Subaru Forester 2.0i
2,0 liters bensinmotoren yter 150 hk (110 kW) og har et dreiemoment på 198 Nm. Til tross for mer kraft og større bil gir den oppdaterte BOXER-motoren et lavere drivstofforbruk og dermed også reduksjon av CO2-utslippet. Forester 2.0i med automatgir har et CO2-utslipp fra bare 150 g / km, noe som er hele 24 gram lavere enn for forrige generasjon.
Subaru Forester 2.0D
BOXER DIESEL-motoren har en effekt på 147 hk (108 kW) og et dreiemoment på 350 Nm ved 1.600-2.400 o/min. Også dieselmotoren har blitt optimalisert for lavere forbruk og utslipp.
Subaru Forester 2.0DIT
En velkommen nyhet er at Forester igjen kan tilbys i en fullblodsversjon. Den nyutviklede 2.0DIT bensinmotoren med direkte innsprøyting og turbo, har en motoreffekt på hele 240 hk (177 kW) og med et dreiemoment på 350 Nm. Dette gir den ypperste opplevelsen i en Forester med en akselerasjonstid fra 0-100 km/t på bare 7,5 sekunder. Denne modellen vil komme på markedet i løpet av våren.
De manuelle girkasser er alle 6-trinns, og alle modellene med automatgir har den nye Lineartronic trinnløs variable automatgirkassen. Lineartronic gir en drivstoffbesparelse på opp til ni prosent, sammenlignet med en manuell girkasse. Lineartronic har også en manuell funksjon med 6 programmerte "girtrinn" hvor du selv via gir-hendler på rattet kan ta kommandoen.
SI-Drive
SI-Drive lar føreren påvirke bilens egenskaper og endre styringsprogrammene for motoren. Forester 2.0i med Lineartronic har to moduser. "Intelligent" for maksimal drivstofføkonomi, bykjøring eller kjøring på glatt underlag. "Sport" gir mer direkte gassrespons og flytter "girskiftene" hurtigere for raskere akselerasjon. 2.0DIT har også en tredje modus - "Sport Sharp" som gir øyeblikkelig gassrespons og lar bilen forbli lenger på girene. I denne modusen, "girer" bilen ned automatisk når du bremser for at optimalt dreiemoment skal være tilgjengelig når føreren igjen trykker på gassen. I "Sport Sharp"-modus har den også 8 tilgjengelige "trinn" ved manuell giring.
Godt utstyrt i standardversjon
Selv grunnversjon COMFORT er godt utstyrt med Start-Stopp system(2.0i), tåkelys foran med integrerte kjørelys , 17" aluminiumsfelger, skinnratt med rattbetjening av fartsholder-lydanlegg - telefon, lydanlegg med Bluetooth, automatisk klimaanlegg samt automatisk nivåregulering bak.
CLASSIC-modellen har i tillegg multifunksjonsdisplay med fargeskjerm, regnsensor, HID (xenon) nærlys, ryggekamera, X-Mode, og 8-veis elektrisk justerbart førersete. På PREMIUM er det skinnseter, soltak, nøkkelfritt låsesystem og elektrisk bakluke. SPORT har i tillegg sportsstøtfanger foran, 18"- aluminiumsfelger og et førsteklasses lydanlegg fra Harman-Kardon.
Klasseledende sikkerhet
Subaru bygger biler med fokus på maksimal sikkerhet. Den nye Forester har syv kollisjonsputer og kollisjonstestet av Euro NCAP fem stjerner som gode resultater. Forester var en av de sikreste SUV testet av Euro NCAP i 2012 og fikk meget høy score for barnesikring. I tillegg er den nye Forester hedret med tittelen "Top Safety Pick" av amerikanske Insurance Institute for Highway Safety -IIHS. "Top Safety Pick" tildeles bare de sikreste bilene i hver klasse. Subaru var det eneste bilmerke som har fått alle sine modeller nominert til denne prisen for 2013 årsmodeller - en prestasjon Subaru vært alene i fire år på rad.